Ti år etter at Facebook grunnlagt, hadde nettsamfunnet mer enn en milliard på verdensbasis. Undersøkelser viser at vi i dag kan omtrent 75 prosent av alle nettbrukere på ulike sosiale medier. Facebook seg imidlertid litt ut fra sosiale nettverk ved at samfunnet er en sosial med et bredere nedslagsfelt. Der treffer vi ikke bare våre venner og familiemedlemmer, men også slektninger, arbeidskollegaer, den personlige treneren, tannlegen og frisøren. har ført til at det som skjer på Facebook, har en naturlig del av samtalen middagsbordet, i lunsjpausen jobben, i frisørsalongen og når venner ansikt til ansikt. kontakt på grunn av store avstander er ikke lenger et problem.
© Frui/Dreamstime
På Facebook deler vi hvor vi viser oss fra vår side som lykkelige kjærester, , treningsentusiaster, glade festdeltakere, globetrottere og skolelys. var det i hvert fall i plattformens barndom, men nå kan det ut til at vi ikke deler vår vellykkethet lenger. Flere av livet som skilsmisse, arbeidsledighet og tap av familiemedlemmer får i den uendelige av nyheter og illustrerende bilder. De fleste hendelser i eller samfunnslivet kommenteres daglig og med kontakter og brukere. Dette kan ha en positiv samfunnseffekt at større åpenhet det personlige planet kan større åpenhet i samfunnet. Alle som har noe på , kan dele det hvis de vil. Det også i om den delingskulturen vi har på sosiale medier, er i ferd med å seg til andre sider av samfunnet slik at vi mer empatiske og flinkere til å dele ting med hverandre. Sosiale mediers parole er jo nettopp at å dele er å bry .
Den endelige av Facebook og vår å kommunisere på vil det trolig ta år før vi kan slå , men det er allerede mange stemmer i diskusjonen. Det er blant annet god til å tro at økt selveksponering gir et større fokus på oss . Vi blir andre ord ikke bare mer sosiale, men litt mer selvopptatte. sosiale medier dessuten er en tids- og oppmerksomhetstyv, er det ingen tvil . Det er ikke å bruke flere timer daglig på for eksempel Facebook, barn føler seg av foreldre som er på nettet i stedet for å være for ungene, og jordmødre rapporterer om foreldre som er mer av å legge ut bilder av den nyfødte enn å konsentrere om den levende babyen og hverandre. En britisk viser at bilder av nyfødte på Facebook i gjennomsnitt blir lastet 57,9 minutter etter fødselen. Har det ikke skjedd på Face, så har det skjedd.